Badania nad filmami w czasach PRL-u

Dr hab. Konrad Klejsa z Zak┼éadu Historii i Teorii Filmu U┼ü otrzyma┼é dofinansowanie w kwocie prawie 1 mln. z┼é. z Narodowego Centrum Nauki w konkursie SONATA BIS na projekt ÔÇ×Rozpowszechnianie film├│w w Polsce w latach 1945-1989: og├│lnokrajowe ramy instytucjonalne i lokalne studium przypadkuÔÇŁ.

Realizacja projektu przewidziana jest na okres V.2017 ÔÇô IV.2022. Efektem materialnym dzia┼éa┼ä maj─ů by─ç: wyb├│r protoko┼é├│w tzw. Filmowej Rady Repertuarowej (cia┼éa rekomenduj─ůcego zakup zagranicznych film├│w do polskich kin), internetowa baza danych zagranicznych film├│w rozpowszechnianych w kinach i w telewizji w okresie PRL, a ponadto cykl artyku┼é├│w w j─Özyku angielskim oraz monografia wieloautorska w j─Özyku polskim ÔÇô w dw├│ch ostatnich wypadkach uwzgl─Ödniaj─ůca kontekst kultury filmowej ┼üodzi.

Z zakresu bada┼ä wy┼é─ůczone zosta┼éy dwa zagadnienia b─Öd─ůce przedmiotem odr─Öbnych bada┼ä: cenzura polskich film├│w oraz obieg wideo. Projekt odpowie mi─Ödzy innymi na nast─Öpuj─ůce pytania: Jakie filmy zagraniczne by┼éy pokazywane w polskich kinach (i dlaczego w┼éa┼Ťnie te)? Z jakim op├│┼║nieniem filmy zagraniczne trafia┼éy do polskich kin? Jakie filmy pokazywane w kinach trafia┼éy p├│┼║niej na srebrny ekran? Jakie wa┼╝ne filmy ┼Ťwiatowej kinematografii nigdy nie trafi┼éy do polskich kin w okresie PRL i nie by┼éy w tamtym okresie pokazywane w TVP? Na czym polega┼é fenomen dodatk├│w kr├│tkometra┼╝owych przed seansami film├│w pe┼énometra┼╝owych? W jaki spos├│b polskie kina radzi┼éy sobie z nakazem budowania okre┼Ťlonego procenta repertuaru z film├│w z kraj├│w socjalistycznych? Kiedy pojawi┼é si─Ö czarny rynek bilet├│w kinowych? Na jakich podstawach decydowano, czy film b─Ödzie dozwolony od 12, 15 czy 18 lat? Czy filmy w telewizji pokazywano w cyklach tematycznych? Jak kszta┼étowa┼éy si─Ö ilo┼Ťciowe relacje pomi─Ödzy filmami z kraj├│w ÔÇ×socjalistycznychÔÇŁ i ÔÇ×kapitalistycznychÔÇŁ ÔÇô w repertuarze kinowym i telewizyjnym? W jaki spos├│b kszta┼étowano repertuary filmowe w kinie i telewizji w ┼Ťwi─Öta pa┼ästwowe i ko┼Ťcielne? Te i zbli┼╝one problemy zostan─ů na┼Ťwietlone w toku realizacji projektu, kt├│ry przyczyni si─Ö do przewarto┼Ťciowania dotychczasowych sposob├│w ujmowania kultury filmowej PRL.

Zasadniczym celem konkurs├│w SONATA BIS jest budowanie zespo┼éu naukowego ÔÇô w tym wypadku zamys┼é ten zostanie zrealizowany poprzez: 3 pe┼éne etaty asystenta NAUKOWEGO dla m┼éodych doktor├│w podejmuj─ůcych badania ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzane z tematyk─ů grantu, a zatem najog├│lniej m├│wi─ůc z zakresu kultury filmowej PRL oraz 3 stypendia dla doktorant├│w przygotowuj─ůcych prace powi─ůzane z tematyk─ů projektu.

Dr hab. Konrad Klejsa jest adiunktem w Zak┼éadzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu ┼ü├│dzkiego. W centrum jego zainteresowa┼ä sytuuj─ů si─Ö spo┼éeczne konteksty kultury medi├│w audiowizualnych, w tym: zagadnienia produkcji, dystrybucji, widowni i edukacji filmowej.

Projekt jest finansowany z grantu SONATA BIS NCN

Kierownik projektu ÔÇô dr hab. Konrad Klejsa

Zakład Historii i Teorii Filmu, Wydział Filologiczny